Олексій Коган: він із джазу

Олексій Коган — саме та людина, з якою найперше асоціюється українське джазове життя. Музикант, журналіст, арт-директор найбільшого в країні фестивалю Leopolis Jazz Fest. Радіоведучий
з 31-річним стажем. Щасливий дідусь.

Коли Олексій був у 7 класі, мамин брат взяв його на всі концерти ікони джазу Дюка Еллінгтона, який саме гастролював у Києві. І хлопець «пропав». Як Олексій зізнається, хоч і серйозно грав на скрипці — для мами, до цього інструмента в нього душа не лежала, але він точно знав, що стане музикантом. Служив в армії, працював у бібліотеці (закінчив бібліотечний факультет Київського інституту культури), а потім, наприкінці 1980-х, потрапив на радіо і відразу — з джазом. 10 років, починаючи з 1992-го, виходила його щоденна (!) джазова програма на радіо «Промінь», тобто на другій кнопці «брехунця». На «Промені» він має авторську передачу й зараз.

Ми зустрілися з паном Олексієм сонячного й прохолодного ранку в кав’ярні «Журналіст», що на Хрещатику. Виходить досить каламбурно: два журналісти в «Журналісті».

— Олексію, ви в музиці майже 50 років. Можете сказати, навіщо людям музика? У чому її сила?

— У тому, що вона дає змогу пізнати самого себе й стати самим собою. Один з моїх улюблених письменників — Курт Воннегут — колись попросив написати на його надгробку таке: «Тут лежить чоловік, для якого музика була єдиним доказом існування Бога». Я теж хочу такий напис.

— А що таке джаз?

— Я й сам ще не знаю, хоч з ним уже понад 40 років. Я просто служу цій музиці. Це те, що зі мною і на роботі, й після неї.

Джаз я люблю лише з однієї причини — це музика вільних людей. Або людей, які раптово захотіли бути вільними. Джаз — це протест, але тихий, іронічний. Якщо ви не самоіронічна людина — тоді мені шкода: сумнівно, що вам сподобається джаз, і ви станете джазовим музикантом. Людина в джазі — це людина, яка здатна посміятися над собою.

Олексій Коган

— Ви неодноразово стверджували, що вся музика ділиться на ту, яка торкає і не торкає.

— Так і є. Вона має увійти всередину, зрезонувати, інтегруватися. Музика — це те, від чого отримуєш кайф. Це все на рівні емоцій. Так вийшло, що я займаюся джазом, але люблю різну музику. Класику, наприклад. Або «Бумбокс» — через те, що вони щирі, вони фахові. Мені дуже подобаються тексти Хливнюка. А ще подобається «ДахаБраха». Вони відверті.

— Чи проходить у вас хоч один день без музики?

— Ні, це неможливо. Слухаю переважно в навушниках — вдома, в літаку, потязі чи таксі. А ще я дуже люблю теплу пізню осінь. Коли йду через парк, можу сісти на лавці й послухати щось, проілюструвати свій настрій. Проте це буває рідко.

По вулиці в навушниках не ходжу, в мене музика в голові, я можу її відчувати. Коли я бачу людей на пішохідному переході, які щось слухають, згадую Володимира Висоцького:

«Едешь ли в поезде, в автомобиле,
Или гуляешь, хлебнувши винца, —
При современном машинном обилье
Трудно по жизни пройти до конца».

Джаз я люблю лише з однієї причини — це музика вільних людей. Або людей, які раптово захотіли бути вільними. Джаз — це протест, але тихий, іронічний.

— Ви якось зауважили, що вам подобається Висоцький-поет, але не музикант. Мені теж.

— Так, це правда. Не розумію, як можна грати на розладнаній гітарі. Те саме — з Окуджавою. Останнім часом я зацікавився українською поезією. Зараз читаю Ліну Костенко. Дуже подобається Юрій Іздрик. Це глибоко.

— Як сталося, що ви затрималися на радіо аж на 31 рік?

— Радіо мені зайшло, тому що воно дещо дає свободу: тебе ніхто не бачить. Голос і музика для мене завжди були важливіші, ніж голос, музика й картинка. До речі, я не дивлюся телевізора, використовую його як великий монітор. Хіба що іноді, канал Discovery.

Моя професія, необхідність «крутити музику» також посприяла тому, що в мене вдома 27 тисяч дисків. Причому я не вважаю це колекцією, я вважаю це знаряддям праці.

Олексій Коган

— Де ви їх тримаєте?

— Одна кімната повністю в стелажах, а ще є архів джазових журналів, газетних вирізок. Рука не підіймається викинути. У мене була дуже хороша колекція вінілів, але довелося її продати. Це сумна історія: у 1998 році тяжко захворів мій батько. Для мого гаманця це була космічна сума. Лишилися тільки платівки з автографами.

Колекцію радянських вінілів я подарував Смітсонівському інституту, маю про це сертифікат. Загалом, наразі мені робити подарунки приємніше, ніж їх отримувати.

— От в мене немає музикального слуху, але…

— Зачекайте. Коли люди кажуть, що в них немає музикального слуху… Це неправда. Музикальний слух можна розвинути. Хочете приклад? Будь ласка. Моя мама все життя викладала музику в дитячому садочку. Якось до неї Юрій Рибчинський привів свого сина Євгена. Каже: «Іро, що відбувається, де музичність?» А зараз він пісні створює, на гітарі грає. Абсолютний слух — це дар. У мене немає абсолютного слуху.

— Продовжу думку. Для мене джазовий музикант — це профі найвищого класу, а джазова імпровізація — вершина майстерності.

— Імпровізація — це на сто відсотків домашнє завдання. Не миттєво придуманий політ душі на сцені — фігня це все. Казав це вже багато разів, але однаково повторю слова великого Чарлі Паркера. Джазовий музикант має: а) досконально опанувати свій інструмент; б) вивчити все, що на ньому грали до того; в) забути попередні два пункти. Грати душею. До речі, людський голос — це теж музикальний інструмент.

Знаєте, в чому мета будь-якого концерту? Ти маєш розповісти людям свою історію. І це мені казали майже всі видатні музиканти.

— Наскільки музиканту важливо, щоб на його концерт ходили люди? Я наразі не про гроші.

— Коли ти подобаєшся всім, ти вже помер. І, зрештою, ти не долар, щоб всім подобатися. Проте не вірте тим музикантам, які пропагують, наприклад, авангардну й складну для сприйняття музику, — коли вони говорять, що їм наплювати, скільки людей в залі. Я не вірю. Це неправда. Тоді виходь на кухню, бери інструмент і мастурбуй собі на здоров’я.

Знаєте, в чому мета будь-якого концерту? І це мені казали майже всі видатні музиканти. Ти маєш розповісти людям свою історію. Навзаєм ти отримаєш енергію у вигляді оплесків, овацій, коли люди підводяться, тупочуть ногами, свистять — в джазі це схвалення, до речі.

— Коли ви слухаєте музику, можете відключити професію?

— Гарне запитання. Не знаю, як на нього відповісти. Усе ж таки я аналізую те, що чую. Фах включається. Коли я слухаю музику, я ловлю себе на думці: «О, це схоже на це. А це вони хотіли так».

— Кажуть, що ноги всіх музик ростуть з фольклорної. Ноги джазу виросли не з українського фольклору.

— Ні, вам так здається. Принаймні ноги українського джазу, можливо, і з української народної музики. Колись Тарас Петриненко мені дав послухати бабусь із Полісся. Це така сила, така автентика. Це ще той «джаз»!

Leopoliz jazz fest Олексій Коган

Під час фестивалю Leopolis Jazz Fest, арт-директором якого багато років поспіль є Олексій Коган.

— А якщо так, то чи можна заграти джаз на цимбалах?

— А чому би й ні? Найстрашніший стереотип, який потрібно руйнувати, — це про джазові й не джазові інструменти. Його можна зіграти на всьому.

А ще мені хотілося б, аби ми позбулися комплексу меншовартості. А для того потрібно більше знати про своїх героїв. Чи відомо вам, що у 1995 році бандурист Роман Гриньків записав альбом зі світовою зіркою, джазовим гітаристом Елом Ді Меоллою?

Нам потрібна популяризація свого. Коли я буваю у Варшаві, намагаюся поїхати на батьківщину Шопена, в Желязову Волю, особливо якщо на дворі тепла осінь. І там така атмосфера — в будинку відкриті вікна, хтось завжди грає твори композитора, купа людей на травичці чи в шезлонгах слухають. Я там можу купити все «шопенівське» — від книг до нот, від дисків до фоторепродукцій.

— Останнім часом зростає кількість джазових фестивалів, концертів. Моя фейсбук-стрічка повна анонсів: то джаз на даху, то вечори в якомусь нічному клубі. Є, звісно, прекрасний «Джаз із Олексієм Коганом» в Caribbean Club. Як гадаєте, така нечувана досі популярність джазу — це данина моді?

 — Наші вечори в Caribbean придумав мій партнер по продюсерському центру Jazz in Kiev Володя Камінський. Сказав, що це буде прикольно: лінійний продюсер Leopolis Jazz Fest грає на клавішах, арт-директор того ж фестивалю — на бас-гітарі, а з нами ще чотири класних музиканти. Поки що на нас ходять.

Що більше фестивалів або концертів, то ліпше. Я не беруся коментувати їхню якість чи порівнювати щось з чимось. Добре, якщо в людей є вибір і вони купують квитки — так вони підтримують певні концерти. Проте не знаю, чи добре, що на концерті Любові Успенської (ну й що, що вона колишня киянка?) в Палаці спорту був аншлаг. Це питання загального культурного виховання.

Знаєте, хтось колись висловив думку, що та країна, яка заощаджує на лікарях, вчителях і культурі, ніколи не буде успішною. Погоджуюся з Черчиллем, який казав під час війни: «Як це, скоротити видатки на культуру? За що ж наші хлопці помирають на фронті?».

Конфлікт на Сході України — це через відсутність державної культурної політики. Щодо тих артистів, які виступають в зоні бойових дій, то я перед ними схиляю голову. Знаєте, я вам відверто скажу: ніколи не думав, що доживу до того, що зараз відбувається.

Caribbean Club

Концерт «Джаз для дорослих з Олексієм Коганом» в Caribbean Club.

— Я з подивом дізналася, що ви маєте лекції в Українському католицькому університеті у Львові та у Києво-Могилянській бізнес-школі. 

— У «Могилянці» мої лекції називаються «Слухаємо музику разом». Вони — частина програми kmbs «Непрактичні речі для управлінців». Це факультатив. І людям подобається. Ми слухаємо різну музику: класику, мікс джазу з народними інструментами чи рок-групу із симфонічним оркестром, а потім говоримо про неї. Пам’ятаю, одного разу прийшов, а мені кажуть: у тебе сьогодні важка аудиторія. Укроборонсервіс — 40 чоловіків, усі в костюмах, краватках. Я тоді відштовхнувся від блюзів. Лекція мала бути півтори години, а тривала три.

— Ви неодноразово казали, що приділяєте багато уваги онукам. Відчуваєте, що свого часу не додали чогось сину?

— Імовірно, так. Я дуже радий, що став дідом у 47 років, а не в 60. Моїй онучці вже майже 15. Софійка займалася музикою, але зараз їй це не цікаво, вона вивчає англійську мову. Хоч і непогано співає. А Мішаня малює. Йому шість, і за ним плаче естрадно-циркове училище. Це такий актор, такий гуморист! Це мій чувак, моя кров.

Я абсолютно згоден з висловлюванням: не намагайтеся виховувати своїх дітей, виховуйте себе — однаково ваші діти стануть схожими на вас.

— З ким би ви хотіли зустрітися на одній сцені?

— Зіграти? Мені вистачає моїх хлопців. Я ж напіваматор. Людина, в якої були опіки рук 2–3 ступеня, претендувати на те, щоб грати в повному обсязі, не може. Хоча знаєте, якось ми грали на закритій вечірці на Leopolis Jazz Fest. Беру гітару, знаю, що поруч хлопці, з якими почуваюся комфортно, все нормально. Повертаю голову і бачу одного з найкращих бас-гітаристів світу Етьєна Мбаппе — і все, ступор, нічого не можу. І от цей великий усміхнений камерунець, знаючи мою історію, підходить і каже: «Усе окей! Чому ти хвилюєшся? Грають не руками, грають нутром».

З живими — тими, хто мені цікавий, я з усіма мав нагоду зустрітися. Знаєте, з ким би я зараз хотів поговорити? З батьками і молодшою сестрою, яких уже, на жаль, немає.

Олексій Коган

Із Тейлором Макферріном, американським діджеєм і клавішником, на сцені Leopolis Jazz Fest.

— Шкодуєте про щось, чого не зробили, а могли б? Про шанси, які не реалізували, наприклад.

— Та ні, сенсу немає. Шкодую, що життя коротке. Смерті я не боюся. Боюся втрати близьких людей, а ще війни.

А що шкодувати? Я та людина, яка після 11 років скрипки перетворилася на професійного бас-гітариста й раптом перестала ним бути після травми рук. Знаєте, було непросто. Проте я все одно в музиці, я щаслива людина. Мені 62, і я займаюся улюбленою справою.

— Хто ж такий Олексій Коган? Журналіст, радіоведучий, музикант?

— Людина, яка не соромиться вчитися і яка дуже хоче бути переконливою.

Спілкувалася Марина Гудзевата